Fabelfredag: Näktergalen och örnen

Näktergalan och örnen


En näktergal, som satt i en hög ek, sjöng som vanligt då en hök fick syn på henne. Han var mycket hungrig, så han svepte ner och grep tag i henne. Eftersom hon visste att hon snart skulle dö, vädjade näktergalen till höken om att låta henne gå, med hänvisning till att hon var alltför liten för att fylla en hökmage och att han, om han var hungrig, borde finna större fåglar. Men höken svarade:
  "Jag vore sannerligen dåraktig, om jag släppte en måltid jag redan har i mina klor för att flyga efter något annat jag inte ens sett." 

/

Sensmoral: Det är dåraktigt att jaga efter spekulativa storvinster, när du redan har en fullt godtagbar liten sådan. 

Betyg: 6/10

En helt okej fabel, med en trevlig sensmoral. Den är också kort, vilket som jag tidigare konstaterat ger den bonuspoäng i min bok. 

Samtidigt tycker jag att fabeln är lite för "typisk" för att kunna tillskansa sig några större poäng; riktigt bra berättelser lägger till något nytt eller åskådliggör svåra ämnen, se förra veckans Skorpionen och grodan. Med hänsyn främst till detta, sätter jag därför betyget på en stark sexa. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fabelfredag valspecial: Skorpionen och grodan

Contra Femjur Lund angående ett inkluderande juristprogram

Philipp Mainländers metafysik på svenska – översatta utdrag ur Återlösningens filosofi (Philosophie der Erlösung, 1876)